Page 4 - Minibladet 25 2023
P. 4

Samarbejdet om Den Skæve Bane kører på skinner
 Bred lokal opbakning sender planer om en rekreativ sti langs den tidligere Bramming-Grindstedbane ind i en ny fase. Nu venter en uddybende projekt- beskrivelse baseret på input fra lokal- samfundene langs den tidligere jernbanestrækning
I vinterens løb er der blevet afholdt en række lokale møder med repræsentanter fra lokalsamfundene langs Bramming- Grindstedbanen. Omdrejningspunktet for møderne har været, hvordan den ned- lagte jernbane, der har været kendt som Den Skæve Bane, igen kan give værdi i de små byer, og skabe sammenhæng læng- ere ud i landet. Den Skæve Bane skærer sig igennem de fire kommuner: Billund, Vejen, Varde og Esbjerg, som er gået sam- men om at realisere projektet.
På møderne har deltagerne haft mulighed for at dele ønsker og ideer til faciliteter langs stien, der strækker sig over en strækning på 40 km. Tiltag som både kan give værdi i hverdagen og blive en attrak-
tion for gæster langvejsfra. Stiens belæg- ning har været drøftet indgående, og de frivillige i projektet vil indstille til den po- litiske styregruppe, at der ønskes en as- faltsti mellem byerne, men at der i bymidterne kan arbejdes med større stof- lighed i form af f.eks. belægningssten og stenmel. Nogle steder er der også ønske om, at skinnerne bevares for at synliggøre historien bag stien.
Helt overordnet skal den lokalhistoriske vinkel dyrkes yderligere i projektet. Det står klart efter et netop afholdt møde i den frivillige projektfølgegruppe. Her blev medlemmerne sendt tilbage til deres re- spektive baglande i de tidligere stations- byer med en klar opfordring. Stationsbyerne skal hver især komme med bud på, hvordan lokalhistorien kan indarbejdes i de konkrete planer, gennem f.eks. kunst eller legeinstallationer.
”Der er lagt op til at det gerne må være lidt skævt, det er jo Den Skæve Bane. Så vi må i gang med at tænke kreativt med et lokalt islæt. Den opgave ligger os ikke
så fjernt i de små byer, og vi vil gerne bi- drage til, at det bliver en attraktiv rute med interessante stop undervejs,” udtaler Annike Holmene fra Glejbjerg Lokalråd. Stationsbyernes idéer til formidling af den fælles historie om handel og bydan- nelse skal indarbejdes i den samlede vi- sion, og når den er på plads i løbet af november 2023, skal der kigges på, hvor- dan hele projektet finansieres.
Fakta
Bramming-Grindstedbanen blev anlagt fra 1916-1920. Frem til 1960’erne blev den primært brugt til at transportere brunkul. Det sidste godstog kørte på strækningen i 2012.
Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kom- mune overtog i 2021 jernbanen fra Bane- Danmark med en købssum på nul kroner. Det er op til kommunerne at finansiere den fremadrettede drift og udvikling af strækningen.
Kilde: Ritzau / Aase Gejl
 Grill grillpølsen helt perfekt
Undgå at prikke hul i pølsen, når du griller, og brug både direkte og indirekte varme, lyder rådet fra kokken Claus Holm.
Grill ved lav varme
»Jeg har en ret skarp holdning til, hvor- dan man skal grille sine pølser rigtigt. Når man griller pølser, så foregår det altså ved lav varme,« forklarer Claus Holm.
Lav varme skal helst opnås ved indirekte varme på grillen, og den lave temperatur er ifølge Claus Holm med til at give saft- spændte pølser. Pølserne skal grilles til de har en centrumtemperatur på cirka 75 grader. Ved indirekte varme griller du pølserne et sted på grillen, hvor de ikke ligger over kul.
Kilde: Samvirke
 
















































































   2   3   4   5   6