Page 31 - BB0423
P. 31

Starup Spejderne på sommerlejr i Norge 2023
Starup spejderne har i år været på en lidt anderledes spejderlejr. Lederne havde nemlig selv arrangeret en sommerlejr til Norge med både vandreture og kanosej- lads ved hjælp af andre spejderbekendt- skaber. Oplevelser som disse er en mu- lighed for vores spejdere fordi frivillige gennem året har hjulpet til arrangemen- ter og derved indtjent penge.
De forskellige spejdergrene har selv skrevet om deres uge i Norge og dette kan læses nedenfor.
Junior (4.-5. klasse):
Vi har oplevet ting, vi ikke nogensinde troede at vi ville opleve. F.eks. har vi gået op ad Gaustatoppen, været i en sluse, og set den smukke! udsigt i Norge. Den før- ste dag skulle vi køre i bil i flere timer og det føles som evigheder, fordi vi glædede os så meget. Så skulle vi med færgen, som tog 4 timer. Det var en lang dag, så vi skulle sove, da vi ankom.
En af dagene skulle vi gå op ad Gau- statoppen, det var hårdt, men da vi an- kom, var der den smukkeste udsigt.
Næste dag skulle vi køre meget lidt, og så begyndte vi at sejle i kano. Og det var også en meget, meget kort tur i kano. Næste da skulle vi sejle i kano videre. Det var det dårligste vejr, men vi klarede turen i kano alle sammen. Heldigvis var det bedre vejr næste dag. Det var blæse- vejr, og vi sejlede videre.
Næste og sidste hele dag i Norge sejle- de vi igennem slusen, det var en fed op- levelse, og så sejlede vi videre til en strand, hvor vi afleverede kanoerne og kørte videre til en campingplads.
Sidste dag skulle vi kun køre i 10 min for at komme hen til færgen, hvor vi sej- lede i 4 timer og så kørte vi hjem. Hvor alle splittes efter en fantastisk! tur i Nor- ge.
Trop (6.-9. klasse):
Alle dem, der har været i Norge, har op- levet forskellige ting. Første dag gik ud på en lang køretur og en lang færgetur hen til Larvik, hvor vi skulle sove på et vandrehjem fra søndag til onsdag og det var meget fine værelser. Der var vi har været på stolpejagt, og vi har gået op og ned til Gaustatoppen. Det var meget hårdt at komme op, men da vi kom der- op, var der den smukkeste udsigt. Ons- dag skulle vi ud at sejle i kano, første dag var meget god med mega godt vejr. An-
den dag vi skulle sejle, regnede det me- get og vi blev alle plask våde. Det var ik- ke den bedste dag at sejle i kano. Tredje dag var vejret fint nok. Men det blæste godt nok lidt. Fjerde dag skulle vi igen- nem in sluse og det tog lidt under en halv time. Vejret var meget godt, solen skin- nede hele tiden. Vi skulle sejle hen til en strand og så køre 3 timer i bil hen til cam- pingpladsen. Vi var mange, der var trætte i armene. Nogle dage har vi haft mulig- hed for at bade, men så er der jo lige dummehatten som mange fik i løbet af ugen hvis man havde dummet sig, vi har også haft mulighed for at få et mærke der hedder skovskider (som mange fik). Så nu er vi hjemme med rygsækken fyldt med gode oplevelser.
Senior (16+):
Vi tog færgen søndag morgen fra Hirts- hals til Larvik, hvor fra vi kørte i bil til Martins forældres hotel, hvor vi overnat- tede i 3 dage med luksus mad morgen, middag, aften og dejlige bløde senge at sove i.
Mandag var vi ude på en super hygge- lig stolpe jagt, hvor vi var delt ud i nogle grupper, hvor fra vi skulle finde nogle stolper og tage et billede af den. Tirsdag skulle vi bestige Gaustatoppen. Det tog os 2 1/2 time at bestige fjeldet, hvorfra vi også skulle gå hele vejen ned igen. Det var super hyggeligt og en fed oplevelse. Udsigten var fantastisk og vejret var med os.
Onsdag skulle vi afsted kl. 9 fra van- drehjemmet, for at vi kunne komme ud til det sted, hvor vi skulle i vandet med kanoerne. Vejret var fantastisk, og vi skulle have masser af solcreme på. Vi sej- lede ud, og det gik godt, ingen faldt i van- det heldigvis. Vi ankom til der, hvor vi skulle sove første nat, vi fik sat alle telte- ne op, og lederne kom på den gode ide om, at vi skulle lave et toilet, så de gra- vede et hul i jorden og tog noget presen- ning rundt om, så man ikke kunne se, hvis man sad og havde sin private tid. Vi fik lækker aftensmad, hvorefter vi kørte op og købte slik for vores lommepenge.
Torsdag havde vi virkelig dårligt vejr, og vi blev alle plask våde, men heldigvis havde vi alle sammen tørt tøj, da vi an- kom til, hvor vi skulle sove. Vi blev alle i godt humør igen, efter vi havde fået tørt tøj på og sat teltene op. Den aften fik vi feltrations mad, det var meget spænden- de og smagte faktisk meget godt. Fredag var den dag, vi sejlede længst, der var lidt
bølger og meget modvind men heldigvis ingen regn. Vi ankom til den sluse, vi skulle igennem, men strømmen var gået, så vi kunne først komme igennem dagen efter, men det var heldigvis også der, vi skulle overnatte. Vi fik sat teltene op, og vi fik stille og roligt lavet noget mad, hvor vi også fik feltrationer.
Lørdag skulle vi sejle et lille stykke. Det var super hyggeligt, vandet var helt stille, og vi havde højtaler med i kanoen, så vi alle sammen kunne synge med. Det var rigtig godt vejr og alle hyggede sig og var glade. Vi ankom til det sidste sted, hvor vi skulle aflevere kanoerne, vi hav- de lejet af vores norske spejder venner, hvorefter vi fleste børn hoppede i havet. Det var meget hyggeligt og meget sjovt, vi fik slugt en masse af vand. Det blev af- ten og vi sad alle og snakkede uden for- an teltene, vi legede nogle lege og fik grint en hel masse. Det var en meget hyggelig sidste aften og vejret var godt. Vi fik taget fælles billede nede ved van- det, og så fik vi ellers børstet tænder og lagde os i soveposerne og fik sagt god- nat.
Vi stod op kl. 05:15 søndag og fik pak- ket alt sammen og puttet i traileren og afsted mod færgen. Vi kom ombord, og vi fik spist noget morgenmad. Nogle tog i taxfree og andre lagde sig til at sove. Vi ankom til Hirtshals, hvorfra vi kørte i ca. 3 timer hjem. Vi fik sagt farvel og tak for en fantastisk tur, og derefter gik vi hvert til sit.
Os ledere vil også sige mange tak for en god lejr og glæder os allerede til den næ- ste vi skal på!
Hvis disse oplevelser lyder som noget for dig eller dine børn er man altid vel- kommen til at kigge ned forbi spejder- hytten på Hovborgvej 8 om tirsdagen. Der er altid plads til flere ledere og spej- dere.
Hilsen Starup Spejder BILLEDER PÅ NÆSTE SIDE!